Tillgänglighetsredogörelse
Aleris står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Det här dokumentet beskriver hur vår tjänst uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Uppdaterad: 2025-03-25
Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.
Om du behöver innehåll från tjänsten som inte är tillgängligt för dig kan du meddela oss.
Du kan kontakta oss på följande sätt:
- ring 08-560 205 55 (vardagar kl. 8-17)
- via Aleris meddelandefunktion (inloggning via BankId och registrering krävs)
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Du kan kontakta oss på följande sätt:
- ring 08-560 205 55 (vardagar kl. 8-17)
- via Aleris meddelandefunktion (inloggning via BankId och registrering krävs)
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning.
Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.
Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
Bristande förenlighet med lagkraven
Problem vid användning med nedsatt synförmåga
- Felmeddelanden skiljer sig endast i färg från övriga text-element.
- Verktyget som används för att skicka meddelanden till Aleris innehåller flera allvarliga brister som kan orsaka svårigheter:
- Språk anges inte vilket gör att till exempel skärmläsare inte kan presentera innehållet korrekt.
- Interaktiva element saknar text.
- Formulärselement saknar etikett.
- Statusmeddelanden är svåra att uppfatta för skärmläsare.
- Bilder saknar textalternativ och går inte att tolka för till exempel skärmläsare.
Problem vid användning med kognitiv nedsättning
- Tillgängligheten i kundtjänst är inte säkerställd. Vi har det inte bekräftat att de som svarar på meddelanden eller telefonsamtal känner till tillgänglighetsredogörelsen och att det finns reglering (DOS-lagen) som ger användare rätt att begära ut tillgängligt alternativ om det skulle finnas tillgänglighetsbrister i de digitala tjänsterna.
- Verktyget som används för att skicka meddelanden till Aleris innehåller flera allvarliga brister som kan orsaka svårigheter:
- Klick på bakgrund eller kryss-ikon på inloggningssidan resulterar i en blank sida och klicket går inte att ånga.
Problem vid användning med nedsatt rörlighet
- Verktyget som används för att skicka meddelanden till Aleris innehåller flera allvarliga brister som kan orsaka svårigheter:
- Fokusmarkering saknas på flera interaktiva element vilket gör det svårt att navigera med till exempel tangentbord.
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av denna webbplats.
Senaste bedömningen gjordes 25 mars 2025.
Redogörelsen uppdaterades senast den 3 juli 2023.